Få offert på dragkrok monterad & klar!​

Få offert på dragkrok monterad & klar!

MONTERA DRAGKROK

Många gånger är det enkelt att montera dragkrok och en stor del av våra kunder har tillräckligt med kunskap, intresse och verktyg för att klara av att göra det själv. För att montera dragkroken på egen hand är det dock viktigt att man känner sig säker i det man gör. Det är viktigt att det blir rätt så inte din krok eller det du drar trillar av när du kör. Känner du dig osäker på hur du gör får du gärna höra av dig till oss så hjälper vi dig! Om du hellre vill göra det själv så kommer här en generell och kortfattad beskrivning av processen:

01

Kontrollera din dragkrok

Innan du påbörjar din montering av dragkrok eller lämnar in din bil på verkstaden som ska hjälpa dig så är det viktigt att du ser till så du har rätt artikelnummer på dragkroken/ditt paket. Var noga med detta och kolla så det säkert är rätt dragkrok till rätt bil så fort du tar emot din leverans.

02

Förbered för montering

Förberedelse är alltid A och O och så även när du ska montera en krok på bilen. Börja med att lägga fram alla skruvar och delar och se till så allting finns med innan du går vidare med demontering av stötfångaren. På vissa bilar behöver man inte demontera stötfångaren men det är mer ett undantag än en regel.

På de flesta bilar ersätter dragkroksbalken krockbalken. På många bilar använder man även samma fästpunkter för dragkroksbalken som de där krockbalken satt.

03

Montera din dragkrok

Du har nu förberett dig allt vad du kan och det är dags att börja montera dit din nya dragkrok.

Detta steg är egentligen inte så komplicerat. En del bilar har redan en monterad anordning på bilen som du kan använda dig av. Ofta gör du bara så att du sätter i dragkroken i fästet och låser fast den med en medföljande nyckel. För de bilar som inte har denna förmonterade fästanordning är det vanligast att man måste demontera stötfångare och eventuellt även stötfångarbalken. Kom ihåg att avlägsna eventuell underredsmassa då denna annars kan göra så att fästet inte kommer så tätt in mot bilkarossen som det ska.

När du monterat dit dragkroken ser du till så du drar åt alla bultar och skruvar ordentligt.

04

Montera elsats

Nästa steg är att montera den medföljande elsatsen. Universala satser kopplas via baklampor och befintligt kablage. Om du har en modellanpassad elsats är denna endast anpassad och avsedd för den specifika bilen. Modellanpassade elsatser kallas även ”plug’n’play” och rekommenderas om bilen har en gällande nybilsgaranti.

När du monterar din elsats ska du noga följa de anvisningar som ges för respektive produkt. För att kunna leda fram kablaget finns det ofta en öppning i bagagerumsgolvet i bilen. Finns inte detta behöver du eventuellt borra upp ett hål så du kan dra ledningarna rätt. Viktigt isåfall är att kanterna inte skaver på kablarna och att du tätar ordentligt efteråt så det inte kommer in fukt i bagageutrymmet.

Vissa bilmodeller kräver en omprogrammering/synkronisering av elsats och bil. Kontakta oss gärna om du har frågor gällande detta eller behöver råd på hur du kan gå tillväga.

05

Slutför montering

Sådär! Du har nu monterat fast din dragkrok. Bra jobbat! Nu är det dags att slutföra din montering och sätta tillbaka alla bilens delar. Montera tillbaka lampor, skruvar, stötfångare, eventuella paneler och annat som du fått ta bort under processen. Ge dig sedan en klapp på axeln för det arbete du precis utfört!

06

Besiktning

När du är helt färdig med din dragkroksmontering ska du spara monteringsanvisningen då den fungerar som ett intyg på att din dragkrok är EU-godkänd. Besiktningsmannen hjälper dig vidare nästa gång din bil ska besiktigas. Vill du läsa mer själv så kan du besöka transportstyrelsens hemsida för att få reda på vad som gäller sedan 2013: Klicka här

När allting är klart önskar vi dig en god och långvarig användning av dragkroken och hoppas att vi får möjligheten att leverera igen när det är dags att montera dragkrok på en annan bil!