MONTERA DRAGKROK
Många gånger är det enkelt att montera dragkrok och en stor del av våra kunder har tillräckligt med kunskap, intresse och verktyg för att klara av att göra det själv. För att kunna montera dragkrok på egen hand är det dock viktigt att man känner sig säker i det man gör.
Med andra ord att se till så monteringen av dragkrogen blir rätt utfört så inte din dragkrok eller det du drar trillar av när du kör. Känner du dig osäker på hur du gör får du gärna höra av dig till oss så hjälper vi dig! Om du hellre vill göra det själv så kommer här en generell och kortfattad beskrivning av processen:
01
Kontrollera din dragkrok
02
Förbered för montering
Förberedelse är alltid A och O och så även när du ska montera dragkrok på bilen. För det första ska du alltid börja med att lägga fram alla skruvar och delar samt se till så allting finns med. Därefter går du vidare med demontering av stötfångaren. På vissa bilar behöver man inte demontera stötfångaren men det är mer ett undantag än en regel.
På de flesta bilar ersätter dragkroksbalken krockbalken. På många bilar använder man även samma fästpunkter för dragkroksbalken som de där krockbalken satt.
03
Montera din dragkrok
Du har nu alltså i detta skede förberett allt som krävs för att montera dragkrok. Fortsättningsvis så är detta steg egentligen inte så komplicerat. En del bilar har redan en monterad anordning på bilen som du kan använda dig av. Ofta gör du bara så att du sätter i dragkroken i fästet och låser fast den med en medföljande nyckel.
För de bilar som inte har denna förmonterade fästanordning är det vanligast att man måste demontera stötfångare och eventuellt även stötfångarbalken. Kom ihåg att avlägsna eventuell underredsmassa då denna annars kan göra så att fästet inte kommer så tätt in mot bilkarossen som det ska.
Avslutningsvis för detta steg är att när du har monterat dragkroken ser du till så att alla skruvar och bultar sitter ordentligt.
04
Montera elsats för dragkroken
Nästa steg är att montera den medföljande elsatsen till dragkroken. Universala satser kopplas via baklampor och befintligt kablage. Om du har en modellanpassad elsats är denna endast anpassad och avsedd för den specifika bilen. Modellanpassade elsatser kallas även ”plug’n’play” och rekommenderas om bilen har en gällande nybilsgaranti.
När du monterar din elsats ska du noga följa de anvisningar som ges för respektive produkt. För att kunna leda fram kablaget finns det ofta en öppning i bagagerumsgolvet i bilen. Finns inte detta behöver du eventuellt borra upp ett hål så du kan dra ledningarna rätt. Viktigt isåfall är att kanterna inte skaver på kablarna och att du tätar ordentligt efteråt så det inte kommer in fukt i bagageutrymmet.
Vissa bilmodeller kräver en omprogrammering/synkronisering av elsats och bil. Känner du att detta steg blev mer komplicerat än att montera dragkrok så tveka inte att kontakta oss om du har frågor gällande detta eller behöver råd på hur du kan gå tillväga.
05
Slutför montering
Grattis! Du har nu monterat dragkrok på din bil och dessutom på egen hand. Bra jobbat! Nu är det dags att slutföra din montering och sätta tillbaka alla bilens delar. Därefter monterar du tillbaka lampor, skruvar, stötfångare, eventuella paneler och annat som du fått ta bort under processen. Ge dig sedan en klapp på axeln för det arbete du precis utfört!
06
Vid slutförd monteringen av dragkroken ska du spara monteringsanvisningen därför att den fungerar som ett intyg på att din dragkrok är EU-godkänd. Besiktningsmannen hjälper dig vidare nästa gång din bil ska besiktigas. Vill du läsa mer själv så kan du läsa vår artikel om vad som gäller vid besiktning av avtagbara dragkrokar, eller besöka transportstyrelsens hemsida för att få reda på vad som gäller sedan 2013:
Nu när allting är klart önskar vi dig en god och långvarig användning av dragkroken och hoppas att vi får möjligheten att leverera igen när det är dags att montera dragkrok på en annan bil!