Montera dragkrok

Väldigt många av våra kunder har tillräckligt med kunskaper, intressen och verktyg för att klara av att montera dragkroken på egen hand. Här kommer en generell kortfattad beskrivning av processen.

01

Kontrollera

Innan montering påbörjas eller bil lämnas på verkstad så är det viktigt att stämma av att det är rätt artikelnummer på din dragkrok/paket. Var noga med detta och kolla gärna att det är rätt dragkrok till rätt bil så snart du tar emot leveransen.

02

Förbered

Lägg fram skruvar och delar, se till att allting finns med innan ni går vidare med demontering av stötfångaren. På vissa bilar behöver man inte demontera stötfångaren men det är undantagsfall.

På de flesta bilar ersätter dragkroksbalk krockbalken. På många bilar använder man även samma fästpunkter för dragkroksbalken som där krockbalk satt.

03

Montera

Montera dit din nya dragkrok. Dra åt bultar och skruvar ordentligt.

04

Montera elsats

Montera medföljande elsats. Universala satser kopplas via baklampor och befintligt kablage. En modellanpassad elsats (rekommenderas om bilen har gällande nybilsgaranti) kallas också “plug’n’play”. Den är endast anpassad och avsedd för den specifika bilen.

På vissa modeller krävs omprogrammering/synkronisering av elsats och bil. Kontakta oss för mer info om du vill veta mer eller behöver råd.

05

Slutför montering

Montera tillbaka bilens delar – så som lampor, skruvar, stötfångare, ev. paneler.

06

Besiktning

Spara monteringsanvisningen som är ett intyg på att din dragkrok är EU-godkänd. Besiktningsmannen hjälper dig vidare, nästa gång din bil ska besiktigas.  Besök transportstyrelsen för att veta vad som gäller sedan 2013. Klicka här

När allting är klart så önskar vi dig god och långvarig användning av dragkroken och hoppas kunna leverera igen när det är dags för dragkrok till en annan bil!