Lagar och regler för dragkrok

Vilka regler gäller när du monterat en dragkrok på bilen?

Har du koll på vad som egentligen gäller när du modifierar din bil? Oavsett om du köpt en ny bil med dragkrok eller om du tänker montera en dragkrok på bilen du redan har så är det bra att känna till att det finns vissa lagar och regler för dragkrokar. Från och med den 1 september 2013 är reglerna för registreringsbesiktning av dragkrok enklare än tidigare och man har gjort om kraven för registreringsbesiktning. Detta är framförallt för att underlätta för fordonsägare, polis och besiktningsföretag på olika sätt. Även om det är ett par år sedan man ändrade reglerna nu så är det inte alla som har full koll på vad som gäller så därför tänkte vi berätta lite mer i detta inlägg!

Var tidigare ett krav att registreringsbesikta sitt fordon

Innan den 1 september 2013 var det ett krav att göra en registreringsbesiktning på fordon om man gjort en förändring på det. Exempel på förändringar var till exempel om man satte in en starkare motor, byggde om sin skåpbil eller monterade dit/av en dragkrok. Så är det inte längre. Numera är det så att en typgodkänd personbil eller lätt lastbil som fått en eftermonterad men typgodkänd kopplingsanordning inte behöver genomgå en registreringsbesiktning.

Då slipper du göra en registreringsbesiktning

För att du inte ska behöva göra en registreringsbesiktning finns det ett par krav som måste uppfyllas. Först och främst måste dragkroken monteras på en EU-typgodkänd personbil eller lätt lastbil och den måste vara avsedd för just den bil som den monteras på. Dragkroken ska monteras på ett fackmässigt sätt enligt både krok- och biltillverkarens instruktioner. Det måste också finnas registrerat vad som är bilens maximala släpvagnsvikt. Detta bör finnas angivet i ditt registreringsbevis.

Viktigt att tänka på:

Man ändrade alltså reglerna gällande registreringsbesiktning på personbilar och lätta lastbilar. Om du eftermonterat en dragkrok på din husbil, i en bakgavellyft eller i ett särskilt underkörningsskydd på en lätt lastbil så måste du fortfarande göra en ny besiktning av ditt fordon. Samma sak gäller om du monterar dragkrok på ett fordon som inte är EU-typgodkänt eller vissa privatimporterade bilar. Fordon som inte är EU-typgodkända är ofta bilar av äldre modeller som till exempel Volvo 145, Saab 99 med flera.

Frågor och svar

Vad är en registreringsbesiktning?

Om du modifierar ditt fordon på något sätt, till exempel lägger till eller plockar bort någonting (som en dragkrok) eller om du importerar ett fordon från ett annat land så behöver du göra en registreringsbesiktning. Denna typ av besiktning gör man för att säkerställa att fordonet håller viss standard och följer de krav som finns i Sverige.

Varför gjorde man om reglerna för dragkrok?

Framförallt så var beslutet att ändra regler för dragkroksmontering för att det skulle bli enklare för fordonsägare som vill montera en kopplingsanordning på bilen men också för att underlätta för polis och besiktningsföretag. De nya reglerna gör att polisen slipper svårbedömda situationer vid kontroller och gör så att besiktningsföretag inte behöver utföra svåra och krångliga registreringsbesiktningar på nya bilar där redan monterade draganordningar sitter dolda.